Talk icon

Informacje

18-08-2022

Autor: Jacek Podgórski

Wikipedia milczy o wielkich firmach, które zostały w Rosji?

wikipedia

Wikipedia informuje w języku angielskim o bojkocie wobec marek, które nie wycofały się z Rosji. Po polsku już tego jednak nie robi – pisze „Rzeczpospolita”

"Francuska sieć marketów budowlanych Leroy Merlin jest jedną z firm, których postawa była wyjątkowo krytykowana po rozpoczęciu wojny w Ukrainie. Jej właściciel, grupa Adeo, nie tylko zdecydował o pozostaniu w Rosji, ale wręcz o zwiększeniu dostaw na ten rynek" –czytamy w dzienniku. Wyjaśniono, że "poskutkowało to bojkotem konsumenckim, o czym nie dowie się jednak czytelnik polskojęzycznej Wikipedii, najpopularniejszej internetowej encyklopedii redagowanej przez społeczność wolontariuszy". "Treści dotyczące wojny w Ukrainie zostały w pewnym momencie dopisane do artykułu o Leroy Merlin. Później jednak je usunięto" – zaznaczono.

Wikipedia milczy, ale tylko… po polsku

Zwrócono uwagę, że "to niejedyny przykład". "Wikipedia najczęściej milczy o kontrowersjach wokół firm krytykowanych za postawę wobec Rosji, poza jednym wyjątkiem. Krótka wzmianka znajduje się tylko w artykule dotyczącym Auchan. +Sieć nie zdecydowała się na wycofanie z rynku rosyjskiego po inwazji Rosji na Ukrainę w marcu 2022 r., co wzbudziło powszechne oburzenie wśród polskich internautów+ – można tam przeczytać" – czytamy w artykule.

Podkreślono, że "podobnych informacji nie można znaleźć w artykułach np. o Renault, Decathlonie, Metro AG czy Credit Suisse".

Zwrócono uwagę, że "z historii edycji artykułów na temat tych firm nie wynika, by ktoś próbował dopisać treści dotyczące agresji rosyjskiej". "Są jednak też firmy, w przypadku których starano się uzupełnić artykuły, ale zmiany usunięto" - napisano. "Oprócz Leroy Merlin chodzi o Nestlé i OLX. W tym drugim przypadku dopisano: +W czasie inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 r. powiązana z grupą OLX firma Avito.ru bierze udział w rekrutacji żołnierzy do armii rosyjskiej+" – czytamy w dzienniku.

wikipedia

Administrator tłumczy

"Każda wersja językowa Wikipedii jest tworzona, zmieniania i zarządzana przez rozproszoną i zdecentralizowaną społeczność użytkowników, nieodpłatnych wolontariuszy, edytujących daną wersję językową. W przypadku polskojęzycznej Wikipedii mówimy o 3 tys. 994 aktywnych osobach na przestrzeni ostatnich 30 dni" – wyjaśnił autorowi artykułu w "Rz" członek zespołu zarządczego Wikimedia Polska i administrator polskojęzycznej Wikipedii Maciej Nadzikiewicz.

Jak wyjaśniono, "podobnych problemów nie ma w anglojęzycznej Wikipedii". "Tam informacje o polityce firm wobec rynku rosyjskiego standardowo umieszcza się w działach zatytułowanych najczęściej +kontrowersje+ albo +krytyka+" - napisano. "Można je odnaleźć w artykułach na temat tych marek, o których polityce wobec Rosji milczy polskojęzyczna Wikipedia, jak Decathlon, Leroy Merlin, OLX, Renault, Philip Morris, Credit Suisse i Metro AG" – czytamy w artykule.

Czytaj także: Sankcje jednak działają? Nad Rosją wisi zapaść gospodarcza

PAP/fot. pixabay

swiatrolnika.info 2022